מי ראוי לתואר DJ

במסגרת החיפושים אחר התשובה לשאלה הזאת, אני גאה לארח כאן באתר את ליאור פלוס, אחד מגדולי התקליטנים בישראל לטעמי האישי.
ליאור הבמה כולה שלך

D.J – כמה מאיתנו כבר שמעו על זה? חשקו בזה? מכירים אחד שכזה?
ישנה תחושה בשנים האחרונות שזה סוג של איזה מעמד עילאי בו אנשים חושקים או לפחות מפנטזים.

בכדי להתחיל להסביר את המושג או התואר פניתי לוויקיפדיה וכך כתוב שם :

“די ג’יי הוא אדם הבוחר ומנגן מוזיקה מוקלטת מראש עבור קהל המאזינים.
המונח, שמקורו מהשפה האנגלית (Disc jockey), שימש בתחילה לתיאור שדרני רדיו אשר הציגו וניגנו תקליטים, אך כיום ישנם סוגים רבים של די ג’יי.
המונח העברי תקליטן כמעט ואינו נפוץ כיום, אם כי יש המשתמשים בו לתיאור די ג’יי מסוג מסוים.”

עם המשפט הראשון אני אסכים ללא כל סייג כיוון שהוא נכון לגביי כל הדי גייס (למרות שיש היום גם די גייס שמנגנים מוסיקה בלייב בנוסף). המונח אכן הינו נכון, אך בנוסף כך נקראו גם תקליטי השדרים הראשונים או שבעצם ניתן לומר שעל שמם נקראו השדרנים בכלל. בעבר תחנות הרדיו היו מקבלות תקליטי שדרים(סינגל) עם שיר אחד לפני שהאלבום יוצא כחלק ממסע הפרסום לשיר.

במרוצת השנים עבר המונח כמה גלגולים וסגנונות עד שבתחילת שנות השבעים הפך הדבר ממש למקצוע.

בתחילת עידן הדיסקו במועדוני ניו יורק של שנות השבעים ניגנו הדי גייס את מיטב להיטי המועדונים תקליט אחר תקליט וללא ממש מעברים(מיקסים) בין השירים.
המהפכה החלה (כמו תמיד) במועדוני הגייז.
במועדוני הגייז של אותם השנים ניגנו מוסיקת דיסקו שהייתה מאוד נוחה ונעימה למשחק מבחינת הדי גיי ושם בעצם החלו למקסס בין השירים בגלל אותו מבנה מוסיקלי נח של המוסיקה המנוגנת וגם בגלל הנוחות לבצע גרסאות לשירים (רמיקסים) און- לייב כמו שנאמר בימים ההם.

במרוצת השנים די גייז התקדמו והשתכללו הציוד השתפר וכמו בכל ענף גם הסגנונות וסוגי הדי גיי התרבו אך עד היום אין הסכמה בין כל הדי גייס בעולם איך מודדים די גיי טוב ואיך בעצם ניתן לקבוע מי הוא די ג’יי טוב.

בוא ניקח לדוגמא שם של די גיי מוכר לנו כיום (נניח טייסטו או פול ואן דייק) סוג זה של די גיי מאוד מוכר וידוע בעולם ובדרך כלל מזוהה עם סגנון מוסיקלי ייחודי שמוביל אותו במשך השנים.
די גיי מסוג זה בדרך כלל גם פונה ליצירה ועשיית רמיקסים.
אל מול אותו די גיי מוכר ניקח די גיי אחר שמוכר מז’אנר אחר נניח קרייזי בי או קאט מאסטר סוויפט. די גיי מסוג זה מייצג סגנון מוסיקלי שונה לחלוטין (היפ הופ) והוא מציג עניין יותר טכני של תפקיד הדי גיי הרבה מעבר למיקסוס השירים. די גייס מסוג זה מציגים יכולת טכנית ווירטואוזית על הפטפונים.

אז מה יותר חשוב ? הטכניקה? המוסיקה? או אולי השיווק?
כמו בכל דבר בחיים הכול עניין של טעם אך בואו לא נשכח דבר אחד נוסף שהוא לא פחות חשוב מהכול.
תפקידו של די גיי הוא לשמח את הקהל במסיבה, מה שנקרא בשפת הדי גייס “לקרוא את הקהל”
אז אני תוהה, אולי בכלל ידע מוסיקלי והבנה ויכולת לקרוא קהל הם הדברים החשובים באמת?

אז מיהו די גיי? כיצד מגדירים אחד טוב כשפוגשים בו? ישנם דברים שמילים לעולם לא יאמרו.

כתיבת תגובה

*